“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Çinliler Togg T10F’i daha çıkmadan kopyaladılar mı?

Togg, geçtiğimiz yıl CES fuarına damga vuran T10F fastback modelini duyurdu. Daha sonra Türkiye’de birçok yerde sergilendiğini gördük. Hatta aşağıda paylaştığımız bağlantıyı tıklayarak otomobil ile ilk karşılaşma ve incelememizi izleyebilirsiniz …

Spotify, abonelik fiyatlarına zam yapabilir!

Spotify, dünya genelinde abonelik ücretlerine zam yapıyor. Financial Times tarafından aktarılan bilgilere göre şirket, Haziran ayında Avrupa ve Latin Amerika’da abonelik ücretlerini 1 Euro artıracak. Spotify, üyelik ücretlerine zam yapacak ABD …

YouTube, 10 yıl aradan sonra video oynatıcısının tasarımını değiştiriyor: İşte görünümü

YouTube, tam 10 yıl aradan sonra video oynatıcısında kapsamlı bir tasarım değişikliğine gitmeye hazırlanıyor. Dünyanın en büyük video paylaşım platformu, web sürümü için yeniden tasarlanmış bir video oynatıcısı devreye almaya başladı. Ancak …

En tehlikeli tuz göllerinde yaşıyor: Bu tek hücreli mikrop çok hücreli bir yaratığa dönüşebilir!

Brandeis Üniversitesi patobiyoloğu Theopi Rados liderliğinden yapılan araştırmada en tehlikeli tuz göllerinde yaşayan tek hücreli bir mikrobun ok hücreli bir dokuya dönüşme yeteneğine sahip olduğu ortaya çıktı.

iPhone 17 Air önemli bir dezavantaj ile geliyor

Sonbahar ile birlikte Apple iPhone ailesinde önemli bir gelişme yaşanacak. iPhone 17 Air ile en ince iPhone modeli aileye katılacak. 5.5mm kasa kalınlığı performans tarafında endişeye neden olsa da Apple yeni modeli için en iyisini planlıyor …

Tamamen elektrikli JAECOO 5 BEV tanıtıldı!

Çinli otomotiv üreticisi JAECOO; tamamen elektrikli ilk SUV modeli olan 5 BEV’i, Şangay Uluslararası Otomobil Endüstrisi Fuarı’nda tanıttı. JAECOO 5 BEV, markanın elektrikli araç alanındaki ilk adımını simgeliyor. Yüzde yüz elektrikli JAECOO 5 BEV …

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir